یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 7:25 قبل از ظهر

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازديد 248
نويسنده پيام
far70 آفلاين


ارسال‌ها : 49
عضويت: 2 /7 /1400


تینر - خرید و قیمت انواع تینر ها - روشان فام

تینر چیست؟ تفاوت تینر فوری و تینر روغنی چیست؟ خصوصیات ظاهری و فیزیکی این تینرها چگونه است؟ تینر فوری و تینر روغنی چه کاربردهایی دارند؟

در رنگ‌آمیزی یکی مهم‌ترین مواد تینر است. وقتی بخواهید غلظت رنگ را در میزان و مقدار دلخواه تنظیم کنید باید از تینر برای این کار استفاده نمایید. تینرها انواع مختلفی دارند که باتوجه‌به نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید. تینر فوری و تینر روغنی از این موارد هستند که در ادامه به تفاوت بین آنها و کاربردهایشان اشاره خواهیم کرد.

تینر فوری و تینر روغنی هر دو ماده حل‌کننده هستند که در صنعت رنگ از آنها استفاده می‌شود. این دو تینر از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم بوده اما از لحاظ کاربردی با هم تفاوت دارند.

تینر چیست؟
تینر یک ماده شیمیایی مایع است و کاربرد آن بیشتر برای رقیق کردن رنگ است. تینر را بر اساس نوع رنگ آن انتخاب می‌کنند. برای اینکه بدانید چه مقدار تینر به رنگ اضافه کنید به میزان غلظت آن، ابزار اعمال رنگ، سطح موردنظرتان و شرایط آب‌وهوایی بستگی دارد. تینرهای فوری ا بیشتر در صنایع رنگ آمیزی چوب و مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. تینرها در انواع مختلفی وجود دارند که شامل: تینر پلی‌اورتان، تینر اپوکسی، تینر فوری و تینر روغنی است.

تینر چه خواصی دارد؟
زمانی که از تینر برای رقیق کردن رنگ استفاده می‌شود تأثیر بسزایی روی کاربرد رنگ خواهد گذاشت. خاصیت‌هایی که تینر دارد به شرح زیر است:

خاصیت برس خوری
ویسکوزیته
مدت ‌زمان و سرعت خشک ‌شدن رنگ
قابلیت اسپری
نقطه‌جوش
سرعت تبخیر
خواص فیزیکی و شیمیایی آن
میزان رطوبت
کاربرد تینر فوری
یکی از حلال‌های مورد استفاده در صنعت رنگ تینر فوری است که برای حل کردن رنگ‌ فوری از آن استفاده می‌شود. رنگ‌های فوری هم نمونه‌های مختلفی دارند که شامل: سیلر، نیم پلی‌استر، کیلر و رنگ‌های خودرویی است. این پوشش‌ها در رنگ چوب هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. تینر فوری نسبت به تینر روغنی حلالیت بیشتری دارد.

این تینر به‌محض اینکه در معرض هوا قرار بگیرد شروع به بخار شدن خواهد کرد. همچنین این محصول را به ‌عنوان یک پاک‌کننده قوی و شوینده صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه تفاوت تینر فوری و تینر روغنی را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.

کاربرد تینر روغنی
تینر روغنی یکی دیگر از انواع تینرها بوده که برای رقیق کردن و حل کردن رنگ‌روغنی از آن استفاده می‌شود. از رنگ‌های روغنی بیشتر برای پوشش سطوح فلزی استفاده می‌شود. مثلاً پنجره‌های فلزی و یا درب ورودی منازل به‌احتمال خیلی زیاد با رنگ روغنی رنگ شده است. برای اینکه رنگ روغنی را رقیق کرد باید تینر روغنی را به کاربرد.

البته درگذشته بسیاری از رنگ‌کارها از بنزین برای رقیق کردن رنگ استفاده می‌کردند. یکی از دلایل مهمی که این کار را انجام می‌دادند این بود که تینر روغنی مدت‌ زمان زیادی برای خشک ‌شدن لازم داشت. پس تا اینجا با کاربردهای تینر فوری و تینر روغنی آشنا شدیم.

رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از تینر
تینر فوری و تینر روغنی هرکدام نقطه اشتعال خاص خود را دارند که تعیین‌کننده نوع شدت آتش‌سوزی در آنهاست. پس چه در هنگام نگهداری از آن در انبار و یا هنگام حمل و استفاده از آن باید میزان اشتعال آن را بدانید. علاوه بر نقطه اشتعال که باید به آن توجه کنید از لحاظ زیست ‌محیطی نیز تینر برای محیط ‌زیست و انسان خطرناک است.

تینرها روغن‌های طبیعی را خود حل می‌کنند و باعث ناراحتی پوستی در زمان تماس با پوست می‌شود. پس حتماً در هنگام استفاده از این ماده باید از دستکش و عینک برای محافظت از خود بهره ببرید. در فضای بسته به ‌هیچ‌ عنوان از تینر فوری و تینر روغنی استفاده نکنید. این ماده را تا جایی که امکان دارد روی زمین و یا فاضلاب نریزید. تنفس بخارات تینر نیز می‌تواند سبب ناهنجاری‌های داخلی بدن شود. برای نگهداری این ماده شیمیایی حتماً از ظروف دربسته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

تینر صادراتی
نسبت تینر به رنگ به چه میزان است؟
تینر P12
تفاوت‌های تینر فوری و تینر روغنی در چیست؟
همان‌طور که با کاربرد و نوع تینر و رعایت نکات ایمنی تینرها آشنا شدید در این بخش می‌خواهیم به تفاوت تینر فوری و تینر روغنی اشاره کنیم.

بوی تینر فوری و تینر روغنی
بوی تینر فوری و تینر روغنی
تینر فوری و تینر روغنی از لحاظ بو تفاوت زیادی باهم دارند. تینر فوری بویی شبیه به استون همان لاک‌پاک‌کن دارد اما تینر روغنی بویی شبیه به نفت داشته که یکی از مهم‌ترین ایرادات آن هم محسوب می‌شود. به همین خاطر نقاش‌ها به‌جای آن از بنزین استفاده می‌کنند.

تفاوت رنگ تینر فوری و تینر روغنی
از لحاظ ظاهری و رنگ تینر فوری و تینر روغنی شبیه به آب هستند و رنگ مشخصی ندارند. اما تفاوت بسیار کوچکی بین آنها وجود دارد که تینر فوری کاملاً شفاف و شبیه به آب است اما تینر روغنی کمی مات و کدر بوده و تمایل به رنگ زرد دارد. هرچند این تفاوت بسیار ناچیز است و برای تشخیص آن نیاز به تجربه خواهید داشت.

سرعت تبخیر
تینر فوری در زمان کوتاهی تبخیر می‌شود. به‌خاطر همین تبخیر بالا وقتی تینر با پوست تماس پیدا می‌کند احساس سرما روی پوست خود خواهید کرد. تینر روغنی اما سرعت تبخیر آن بسیار پایین بوده و از دلایلی که رنگ‌کاران از بنزین به‌جای آن استفاده می‌کنند همین تبخیر دیرهنگام این ماده شیمیایی است. تینر فوری را نمی‌توان در درجه حرارت پایین استفاده کرد اما تینر روغنی قابل‌استفاده خواهد بود.

چربی تینر فوری و تینر روغنی
برای تشخیص این مورد باید تخصص لازم را داشته باشید. زمانی که انگشت دست خود را به تینر روغنی آغشته کنید و آن را مالش دهید کمی احساس چرب بودن خواهید کرد اما تینر فوری این چربی را ندارد و خیلی زود بخار می‌شود.

دوشنبه 27 دی 1400 - 21:18
نقل قول اين ارسال در پاسخ گزارش اين ارسال به يک مدير
ارسال پاسخ
براي نمايش پاسخ جديد نيازي به رفرش صفحه نيست روي تازه سازي پاسخ ها کليک کنيد !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :